O scoala este o institutie in care lucreaza profesori si studenti, acestia din urma aflandu-se sub indrumarea profesorilor. Cele mai multe tari au sisteme de educatie formala. In aceste sisteme, studentul progreseaza trecand dintr-o scoala in alta. Numele acestor scoli poate varia de la stat la stat dar in general includ scoala primara si scoala secundara pentru tinerii care au completat scoala primara.
Siguranta personalului este o problema pentru comunitatea scolara, un aspect pe care majoritatea scolilor se straduiesc sa il imbunatateasca. In unele scoli s-au luat masuri cum ar fi detectorii de metale si supravegherea video. Altele au luat masuri ca identificarea copiilor cu ajutorul cardurilor de identificare la intrarea in scoala si in autobuzul scolar.
In prezent numarul de scoli in care se inregistreaza acte de violenta depasesc 75%. Aceasta proportie se clasifica pe criterii: tipul unitatii de invatamant (scolile gimnaziale semnaleaza in proportie mai mare evenimente violente), mediul de rezidenta (in mediul rural numarul de scoli care semnaleaza acte de violenta este mai redus decat in mediul rural), zona in care se afla scoala (proportia unitatilor de invatatamant situatein zone periferice care declara prezenta fenomenelor de violenta este mai mare decat in cazul celor amplasate in zone centrale ), marimea scolii (in scolile de talie mai mare, fenomenele de violenta sunt mai frecvente).
“Măsurile şcolii vizând prevenţia şi controlul fenomenelor de violenţă sunt, în cea mai mare parte, formale şi stereotipe. Spre exemplu, se confundă existenţa unui regulament şcolar sau a altor documente pe care şcoala le-a iniţiat cu funcţionalitatea efectivă a acestora. Regulamentele devin dintr-un instrument util de prevenire şi combatere a violenţei un mijloc formal de „acoperire” a lipsei de iniţiativă. Şcolile investigate nu reuşesc să abordeze situaţiile de violenţă „ascunsă” şi nu dispun de mijloace adecvate de a evalua violenţa subiectivă (sentimentul de insecuritate al elevilor).” (sursa: Viloenta in scoala studiu UNICEFF, 2014).
Se recomanda:
Identificarea timpurie a elevilor cu potential violent şi a cauzelor care pot determina manifestări de violenţă a acestora.
Elaborarea şi derularea unor programe de asistenta individualizata pentru elevii implicati (ca autori sau ca victime) in cazuri de violenta.
Implicarea activa a elevilor cu potential violent sau care au comis acte de violenta in programe de asistenta derulate in parteneriat de catre scoala si alte institutii specializate.